SBBLD

De week van… Alvin Sibbald

Dit artikel verscheen eerder in 2019 op de website van Ondernemend Friesland.

Het werk van een ondernemer gaat altijd door. Maar de maandag is wel een belangrijke dag, het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Vandaag duiken we in de week van Alvin Sibbald. Hij is zelfstandig adviseur Strategie, Marketing en Klantgerichtheid bij SBBLD – vuursteen voor mens en merk.

Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Waar verheug je je op?
Dat is lastig kiezen, want ik heb deze week veel mooie afspraken in de agenda staan. Als ik echt moet kiezen, pik ik aanstaande woensdag eruit. Een van mijn klanten help ik bij het maken van een strategisch marketingplan voor de komende jaren. Vanuit de visie dat je dus altijd ‘binnen’ moet beginnen’, ga ik woensdag samen met een dwarsdoorsnede van de organisatie hun DNA ‘ont-dekken’. Dit zal resulteren in een ‘Gouden Cirkel’ (Simon Sinek) met daarin op één dia het Waarom, Hoe en Wat van de organisatie. Voortkomend uit hun eigen praktijkverhalen en opgesteld in hun eigen woorden. Dit werkt vervolgens als een kompas; goed toegepast helpt het om betere keuzes te maken over wat wel en wat niet bij de organisatie past.

En waarom?
Enerzijds omdat zo’n sessie een goede (mentale) voorbereiding van mij vraagt. Anderzijds omdat het verloop en de uitkomsten ervan altijd weer anders zijn. Maar bovenal omdat het altijd veel positieve energie in een organisatie losmaakt en een eensgezinde richting voor het vervolg oplevert.

Waarin onderscheid jij je?
De wil om te helpen. Ik vraag mij nooit af wie er een opdracht voor mij heeft, maar wie ik zou kunnen en willen helpen. Daarbij geloof ik dat ieder mens, merk of organisatie unieke kwaliteiten heeft. Het is alleen de kunst die te vinden en er blijvend je voordeel mee te doen. Daarom moet je in mijn visie om ‘buiten’ te winnen, altijd ‘binnen’ beginnen.

Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Een ‘vonkje’ afgeven en dan zien dat mensen en organisaties zelf gaan en blijven ‘branden’. Vandaar ook ‘vuursteen voor mens en merk’. Mensen ontmoeten, hun organisaties leren kennen, erachter komen waar ze vandaan komen, waarom ze nu staan waar ze staan en waar ze naartoe willen. En ze vervolgens mogen helpen de voor hen juiste weg daarnaartoe te vinden en samen in te slaan.

Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Ik zou graag als ondernemer nog een ander mooi bedrijf willen opzetten, maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen vastomlijnd beeld bij. Hoewel ik van nature wel ‘van de dag van morgen ben’, probeer ik meer in het ‘hier en nu’ te leven. Volgens mij doe ik nu waar ik goed in ben en gelukkig van word, maar ik wil altijd blijven leren en mijzelf doorontwikkelen. Het leven kan echter zo voorbij zijn en de wereld om ons heen verandert voortdurend. Dus we zullen het zien!

Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Marketing is een vak. Dus als je hulp nodig hebt, kies dan voor iemand die je écht kan en wil helpen.